Stress in uw privéleven: 10 tips om dit tegen te gaan

10/01/2016 0 Nieuwsbrief

Voorkom stress in uw privé omgeving

Stress tegengaan op de werkvloer is niet genoeg. Ook stress uit uw privéleven kan invloed hebben op uw werkprestaties. Hoe gelukkiger u bent in uw privéleven, hoe lekkerder u in uw vel zit op de werkvloer. Daarom volgen hier 10 tips om stress tegen te gaan in uw privé leven.

Voorkom stress in uw privé omgeving

1. Onderzoek de oorzaken van uw stress

U kunt uw stress niet bestrijden als u geen idee heeft waar het vandaan komt. In deze snelle samenleving nemen mensen weinig tijd om even stil te staan en te reflecteren op hun gedachten en gevoelens. Daarom heeft het grootste deel van de mensen die aan stress lijden niet eens door waar de stress door veroorzaakt wordt. Pas als het te laat is en mensen een burnout hebben beginnen ze na te denken over de oorzaken van hun stress.

Om stress tegen te gaan kunt u het beste een lijst maken van de onderwerpen waar u dagelijks een negatief gevoel van krijgt. U kunt daarbij denken aan financiën en familie- of relatiedrama. Maak tevens een lijst van al uw verplichtingen. Vervolgens is het doel om zoveel mogelijk van de stressoorzaken en verplichtingen te schrappen. Bedenk wat voor langetermijnoplossingen rust in uw leven zullen scheppen en voer deze oplossingen uit. Het is belangrijk om hier goed de tijd voor te nemen.

Bedenk dat u niet iedere verplichting alleen hoeft aan te pakken. U kunt namelijk ook de hulp van anderen inschakelen. Besef dus dat u er niet alleen voor staat! Veelal staat een gevoel van schaamte of eergevoel in de weg om hulp aan te nemen. Zet dat gevoel opzij en besef dat zelfs de grootsten onder ons het niet alleen kunnen.

2. Zoek de balans tussen stress gevende en stress verlagende activiteiten

zoek balans tussen activiteitenStresshormonen hebben tijd nodig om af te bouwen. Rust dus uit na een zware werkdag en onderneem alleen activiteiten die rust in uw hoofd brengen. Als u heel de dag al heeft moeten presteren en u legt daarna de lat voor uzelf wederom hoog met sporten, dan bouwen uw stresshormonen niet genoeg af.

Heeft u een zware werkweek achter de rug? Neem dan een relaxed, vrij weekend om op te laden. Het gaat er niet om dat u stilzit, maar het gaat erom dat u geen verplichtingen heeft en u geen druk voelt om te presteren. Zo bouwen uw stresshormonen zich af en bent u klaar voor een nieuwe werkweek.

 

3. Ruim uw woning op

Zoals u in het blog over stress op de werkvloer kon lezen, zorgt het opruimen van uw bureau voor een hogere efficiëntie en verlaagt zo de werkdruk en stress. Ook het opruimen van uw woning kan stress verlagen. Een opgeruimd huis brengt namelijk een rustgevend gevoel met zich mee. Ook is opruimen, alles een plekje geven, enorm therapeutisch. Sta daar dus de volgende keer bij stil als u geen zin heeft om op te ruimen!

4. Stel dingen niet meer uit

Van uitstel komt afstel. En dat is nog niet alles; uitstel brengt ook een negatief gevoel met zich mee: een gevoel van waardeloosheid. U kunt activiteiten uitstellen die u moet doen zoals schoonmaken of uw financiën regelen en steeds verder in de problemen raken. Het beste is om deze dingen meteen te regelen (zie stap 1) om de ophopende stress eindelijk uit de weg te ruimen.

Ook positieve dingen worden uitgesteld. Alles wat u altijd al heeft willen doen en wat u het belangrijkst vindt in het leven, verdwijnt naar de achtergrond. U heeft er simpelweg geen tijd voor met uw werk, uw familie en al uw andere verplichtingen. Dit gaat uiteindelijk aan u knagen en kan leiden tot stress en depressiviteit. Wilt u fit worden en eindelijk iets doen aan uw buikje? Neem dan tijd om naar de sportschool te gaan. Wilt u mooie reizen maken? Ga daar dan geld voor sparen op een aparte rekening. Niets is belangrijker dan uw geluk in het leven.

5. Realiseer dat u niet in controle bent

Heb vertrouwen in plaats van controleAls u een controlefreak bent, dan is het logisch als u last heeft van aanhoudende stress. Niemand heeft namelijk volledige controle over hun leven. We kunnen niet volledig bepalen wat andere mensen doen, wat er op onze pad komt en hoe ons leven zich uiteindelijk ontvouwt. Als u steeds alles volledig uit wilt plannen en wilt dat dingen precies op uw manier gaan, dan zult u veel stress hebben en vaak teleurgesteld worden in het leven. Het is beter voor u als u zich laat meevoeren door de stroming en geniet van het leven. Probeer bijvoorbeeld niet alles te plannen als u op vakantie bent, maar hou een aantal dagen open en zie wat er op uw pad komt.

 

6. Hou alleen positieve mensen in uw leven

Reageer niet op stressHet is belangrijk dat u mensen in uw leven heeft die u steunen. Dit zijn mensen die u energie geven om er weer tegenaan te gaan en zijn daarom onmisbaar om stress tegen te gaan. Mensen die u niet steunen en constant negatief zijn, dient u zo ver mogelijk uit uw leven te weren. Deze mensen kosten u namelijk alleen maar energie en lokken u mee in al het drama van hun eigen leven.

Relaties met familie, vrienden en geliefden vormen één groot drama voor ze. Ze kennen een paar grote hoogtes maar kennen veel meer diepe dalen. Als u een relatie met iemand heeft, vraag uzelf dan af of jullie elkaar versterken. Als dat niet het geval is dan is het geen goede relatie en kunt u wellicht beter op zoek gaan naar iemand die u niet alleen energie kost, maar ook energie teruggeeft.

 

7. Zorg voor regelmatige intensieve beweging

Met intensief bewegen voert u stresshormonen af. Beginnen met sporten is nog niet zo makkelijk. Het is één van de dingen die mensen meestal uitstellen. De meeste mensen werken, zijn moe bij thuiskomst en gaan daarna op de bank zitten voor de televisie. Als u echt goed wilt sporten is het nodig dat u het onderdeel maakt van een gewoonte.

Plan dus iedere dag een bepaald tijdstip voor uw bewegingsoefeningen totdat het een ritme wordt. Denk er bijvoorbeeld aan om iedere ochtend te hardlopen of te sporten in een sportschool voordat u gaat werken of doe iedere avond oefeningen voor de televisie. Kijk wat het beste past in uw levensritme.

8. Eet volgens een gezond voedingspatroon

Uw lichaam heeft een sterke fundering nodig om bestendig te zijn tegen stress. Om goed te kunnen vechten tegen stress heeft uw lichaam wapens nodig zoals groene groenten, vitaminen, mineralen, vezels en anti-oxidanten. Eet verder altijd met mate en drink genoeg water. Het klink simpel maar als u voelt dat u vol zit, stop dan met eten!

Veel mensen eten namelijk tegenwoordig voor de televisie en eten altijd alles wat voor hun neus staat. Ze merken zodoende niet als ze genoeg eten gehad hebben. Het is ook niet verstandig om te eten als u emotioneel bent. Dan kunt u beter een stukje gaan wandelen en wat muziek opzetten.

9. Neem het leven niet te serieus

Relativeer in uw leven!Relativeren is belangrijk om stress te voorkomen. Als u uw werk en andere verplichtingen te serieus neemt zult u zich steeds zorgen maken en onder druk gezet voelen. Succes is mooi, maar het moet niet ten koste gaan van uw geluk en uw gezondheid!

U dient daarom te beseffen dat het leven niet alleen draait om presteren, geld verdienen en alles in controle houden. Het leven is een ervaring! Humor is een belangrijk hulpmiddel dat u kan helpen om te relativeren. Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.

 

10. Begin met mediteren

U heeft vast wel gehoord dat meditatie kan helpen om stress te verminderen. Hoe komt dat? Mediteren is niets meer dan proberen uw hoofd zo veel mogelijk leeg te maken van gedachten. Dit doen mensen bijvoorbeeld door zich geheel te concentreren op hun ademhaling. Ze oefenen dus met het stoppen van hun gedachtestroom en dat is erg belangrijk om stress tegen te gaan.

Veel mensen met stress zitten namelijk vast in een negatieve gedachtenpatroon. Het is een vicieuze cirkel die alleen gestopt kan worden door in het ‘nu’ te leven. Zo maakt u zich even geen druk om het verleden of de toekomst en haalt u uw bewustzijn geheel naar het huidige moment.

Ook oefent u tijdens mediteren met het spotten van deze (negatieve) gedachtenpatronen zodat u bewust bent van uw eigen negatieve gedachten. Het is verder belangrijk dat u doorheeft dat u niet uw gedachten bent, maar dat u gedachten heeft. Zo kunt u meester zijn van uw gedachten en kunt u stressvolle gedachtenpatronen uitbannen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *